Fogyaszd egészséggel!

hydina

hydina

Brassói a'la hydina

2017. január 26. - pacsidina

A brassói az bizony egy érdekes étel. Mindenki másképp készíti, és mindenki a saját receptjére esküszik. Az én családomban ez az étel az, amivel nem lehet mellényúlni, mert mindenki szereti. Viszont ezt a verziót még nem sok helyen láttam, így bízom benne, hogy sok embernek tudok vele újat mutatni.  

design.png

Hozzávalók (2 személyre):

  • 0,5 kg krumpli
  • 100 g zöldborsó
  • 0,5 kg csirkemell
  • pirospaprika
  • bors
  • 2 gerezd fokhagyma

Elkészítés:

A krumplit meghámozom, megmosom, majd apró kockákra vágom. A kockákat olívaolajban kisütöm, és egy papírral bélelt tálba merem. A csirkemellet szintén apró kockákra vágom (úgy jó, ha minél kisebb), majd a krumplihoz is használt olajban jól átsütöm. Sütés közben sót, borsot és pirospaprikát szórok rá. Ezután hozzáadom a zöldborsót is, ez pár perc alatt átsül. Az átsült krumplit is a serpenyőbe rakom, és jól összekeverem a tartalmát. Utolsó lépésként 2 gerezd fokhagymát fokhagymanyomóval még hozzáadok és még egyszer jól átforgatom az ételt. Az ízek pillanatok alatt összesülnek, így tálalhatom is a finomságot.

 

Tipp: Ha vegetáriánus vagy, a csirkemellet helyettesítsd szójakockákkal. Ne felejtsd el, hogy a szójakockát előzetesen mindig áztasd be 40-45 percre sós vízbe, majd csak ezután pirítsd át a borsóval és a krumplival.

 Fogyasszátok egészséggel!

A bejegyzés trackback címe:

https://hydina.blog.hu/api/trackback/id/tr1512158719

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Taxman 2017.01.28. 07:33:46

Csirkemell? Brassóiba? Ne már!

Mári Pacal 2017.01.28. 07:51:50

Hát, igy télleg kevesen csinálják. Zöldborsó az pont olyan gyalázat, mint az olivaolaban sütés.

pacsidina 2017.01.28. 08:07:52

@Taxman: kedves Taxman! Igen, mióta az eszsmet tudom, mi csirkemellel készítjük. Eddig bárkinek főztem, mind a tíz ujját megnyalta utána. Szerintem egyszer próbáld ki Te is!

pacsidina 2017.01.28. 08:12:02

@Mári Pacal: Kedves Mári! Bizony, mi zöldborsóval készítjük, ráadásul én olívaolajban sütöm. Gyalázatnak semmiképp nem nevezném a helyedben, főleg úgy, hogy ezek szerint még sosem próbáltad. Ajánlom, hogy próbáld ki, szerintem pozitív lesz a véleményed, ha megkóstoltad.

DAnna 2017.01.28. 08:57:41

A recept nem rossz így. Nálunk is csirkemellből készül, de nem azért, mert ebből a legjobb, hanem mert ha sütök egy csirkét egyik nap, akkor minden része elfogy, kivéve a melle, mert az ugye eléggé ízetlen, senki nem szereti igazán. Ilyenkor a már eleve megsült csirkemellet darabolom fel, és némi fűszerekkel még egyszer átsütöm. Közben a sütőben megsül valamilyen mirelit burgonya. Én is teszek hozzá zöldborsót (konzervből), és néha gombát is, amit a hússal együtt sütök át. Ha minden átsült, akkor a kész krumplit hozzákeverem, és csak a legvégén szórom meg pirospaprikával, hogy az biztosan ne égjen meg. Még egyszer megkeverem és tálalom.
Nem azért teszem hozzá a borsót meg a gombát, mert "ez az eredeti recept", vagy mert így jobb (bár nekem jobban ízlik), hanem mert minden alkalmat kihasználok arra, hogy plusz zöldséget vigyek be az étrendbe.

Erzsébet Szőkéné Fekete 2017.01.28. 09:04:55

Nincs ezzel a kajával semmi baj, csak az elnevezése. Ez nem brassói.

pacsidina 2017.01.28. 09:55:06

@DAnna: Kedves Anna! Ez a recept is nagyon jól hangzik. Bár én is nagyon szeretem a gombát, a diétám miatt sajnos nem ehetek. Jó étvágyat hozzá!

pacsidina 2017.01.28. 10:19:52

@Erzsébet Szőkéné Fekete: Ahogy a recept elején írtam, már én is rengeteg fajta brassóit kóstoltam. Van, aki szaftosan csinálja, más sültkrumplival. A recept családonként és tájegységenként változik. Ha követed a blogomat, biztosan találkozol még olyan receptekkel, amik eltérnek a megszokottól. Én mindig próbálok nyitni az új dolgokra, így ismerem meg mások szokásait, ízvilágát, hagyományait. Egyszer próbáljátok ki Ti is ezt a fajta brassóit, szerintem Ti sem fogtok csalódni:)

HurokGörbe 2017.01.28. 10:24:16

Nem nem brassói, de szerintem sehol nem csinálják már sertésfarokból és tálalják hagymás tört burgonyával, mert bizony így készült az első brassói a Mátyás pincében :)
Szerintem a brassói is olyan mint bármelyik más étel, úgy készítjük ahogy a családnak ízlik...

Nekem nagyon tetszik az recept mindenképpen kipróbálom, köszönöm a receptet.

2017.01.28. 15:49:53

Nincs ezzel a recepttel semmi gond. Mindenki úgy főzi, ahogy tudja .
Akkor jó, ha mindenkinek ízlik :)

19540511 2017.01.28. 21:06:57

Szerintem sincs különösebb baja ennek a kajának, csupán annyi, hogy semmi köze a brassóihoz, tehát nem az. Egyetlen dolog egyezik a brassóival: a sültkrumpli. Én hagymás alapon sütöm a húst (leginkább valamilyen szaftos részből pl. csülök vagy marhalábszár) és minimum egy egész fej fokhagymával, amit még a hús előtt átfuttatok az olajon. Erősebben borsozom és majorannát is teszek bele. Utána sajnos el kell feleznem a kész ételt, mivel a felébe borsót kell tennem, mivel férjem (aki keszthelyi) csak így szereti, én viszont elképzelhetetlennek tartom bele a borsót. Rövid szafttal, sok sültkrumplival és rengeteg salátával tálalom.

pacsidina 2017.01.28. 21:16:11

@19540511: Kedes 19541511! Attól, hogy Te másképp ismered, még nem jelenti, hogy nem az. Az ételek elkészítése tájegységenként változik. Ahogy egy töltött káposztát is millió módon el lehet készíteni, hidd el ezt is. A káposztát valaki édesen, valaki paprika nélkül készíti, mások zsírosabban, megint mások csirkehússal. Nah bumm. Más tájegység/szokás/család - más íz. Én például szívesen kipróbálnám a Te recepted is, annak ellenére, hogy ezzel a verzióval még sosem találkoztam. Legyél Te is nyitott, hiszen blogomra még nagyon sok olyan ízletes étel kerül majd fel, ami nem a hagyományos módon készül.

spinat 2017.01.29. 09:30:23

Azért ez a változat annyira nics messze a brassóitól, mit mikor a lekváros palacsintát kenyértésztából vastagra csinálják és levár helyett túrót raknak rá.

2017.01.29. 16:30:03

"Eredete

Az egyik felvetés szerint a brassói receptjét egy Gróf Nándor nevű vasúti szakács találta ki 1948-ban, a Budapest–Brassó között közlekedő járaton (sertés-szűz hús, fokhagyma, fekete bors, burgonya összetevőkkel).

Dózsa György mesterszakács azonban egy 19. századi szakácskönyvre hivatkozva állítja, hogy Brassóból származik ez az étel, ami egy fokhagymás marhatokány.

Csáky Sándor a „XX. Század Szakácsművészet” című könyve szerint a brassói eredete ismeretlen, viszont bélszínből készül (paradicsom, vörösbor, gomba, tarhonya).

Pető Gyula „Ételkészítési ismeretek” című szakkönyve szűzpecsenyét készíttet füstölt szalonnával, fokhagymával, főtt burgonyával. Az eredetről nem beszél.

Papp Endre állítja, hogy a receptet ő találta ki egy versenyre 1950-ben és trianoni nosztalgiából nevezte el (szalonnás, szűzpecsenyés, hagymás, zöldborsós, paradicsomos, zöldpaprikás recept, resztelt burgonyával.) [m 1]

Az óbudai Weiss kocsma tulajdonosának felesége találta ki a brassóit egy más változat szerint mint egytálételt Brassóy Károly asztalos mester születésnapjára. Ez majoránnás, hagymás sertéshús, tarhonyával."

(Wiki)

Na ennyit arról, hogy melyik az eredeti.
süti beállítások módosítása